آخرین اخبار:
کد خبر:۴۱۳۸۲۷
فرهادی در برنامه «نگاه یک»:

منفی شدن رشد علمی را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم/ در ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی تعلل شده بود

وزیر علوم گفت: منفی شدن رشد علمی را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم و معاونت پژوهش با همکاری پایگاه استنادی این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا اصلاح شود.

به گزارش گروه فناوری و آموزش «خبرگزاری دانشجو»، محمد فرهادی شنبه شب در برنامه «نگاه یک» با اشاره به برخی از اقدامات این وزارتخانه در دوره تصدی اش افزود: شورای عالی برنامه ریزی وزارتخانه در این مدت،‌ فعال تر از گذشته شده است.

وی گفت: 15 برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در علوم انسانی که شورای تحول این علوم، آن را آماده کرده بود تصویب شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه 54 برنامه درسی جدید تصویب شده که بطور عمده علوم جدید بین رشته ای و مورد نیاز کشور است ادامه داد: 35 برنامه درسی هم در سطوح مختلف بازنگری و منطقه بندی دانشگاه ها برای مدیریت، نظارت و ارزیابی بهتر انجام شده است.

وی گفت: طرح اولیه رتبه بندی دانشگاه ها برای شناسایی دانشگاه های برتر، آماده شده است.

فرهادی افزود: شورای گسترش آموزش عالی هم فعال تر از گذشته شده است تا عقب ماندگی ها در زمینه تصویب مقاطع تحصیلی، تأسیس، تجمیع و ادغام مؤسسات در آنجا بررسی شود.

وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوری گفت: جلسات شورای عالی عتف (مخفف علوم، تحقیقات، فناوری) هم مرتب برگزار می شود و 5 کریدور علم و فنآوری در 5 استان کشور و تعدادی از مراکز علمی رشد جدید هم تصویب و 3 پارک علم و فناوری جدید نیز تأسیس شده است.

فرهادی افزود: اجلاس وزرای علوم، تحقیقات و فنآوری غیرمتعهدها را در اواخر سال گذشته شاهد بودیم که از 56 کشوری که دعوت کرده بودیم، 32 کشور در سطح وزیر و بقیه در حد معاونان در این اجلاس شرکت کردند.

وی با اشاره به دستاوردهای این اجلاس گفت: تأسیس یک مرکز تحقیقات، نوآوری و انتقال تکنولوژی و تجاری سازی در ایران از جمله دستاوردهای این اجلاس بود.

فرهادی با اشاره به اینکه آئین نامه های مختلفی بازنگری شده است افزود: آئین نامه دوره دکتری پژوهش محور از جمله آنان است.

وی گفت: برگزاری کنکورهای مختلف، نظارت و ارزیابی مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، تدوین دستورالعمل نشریات الکترونیک، سامانه ثبت نشریات الکترونیک، بازنگری و اصلاح آئین نامه های استخدامی اعضای هیئت علمی و غیرهیئت علمی از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 2600 مؤسسه آموزش عالی داریم که بیش از 160 مؤسسه عنوان دانشگاه را دارند و باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه، 10 دانشگاه برتر را مشخص می کردیم.

فرهادی افزود: اواخر سال گذشته بر اساس شاخص های تعیین شده، 20 دانشگاه برتر کشور را مشخص کردیم که از بین آنان، 10 دانشگاه به عنوان دانشگاه تیپ یک معین شد یعنی باید آنها فعالیتها و مأموریت های جدی تری داشته باشند.

وی گفت: دانشگاه های تهران، امیر کبیر، شریف ، علامه طباطبائی، شیراز، مشهد، اصفهان از جمله 10 دانشگاه برتر کشور هستند.

کاهش رشد علمی کشور را قبول ندارم

وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوری در ادامه برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامه چهار هزار عضو هیئت علمی درباره کاهش رشد علمی کشور گفت: نامه را دیده ام اما امضاء ندارد و مطالبش متناقض است و معلوم نیست چه کسی آنرا نوشته است.

فرهادی افزود: منفی شدن رشد علمی را به هیچ وجه تأیید نمی کنم و معاونت پژوهش با همکاری پایگاه استنادی این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا اصلاح شود.

وی افزود: بر اساس آمارهای جهانی از سال 2001 تا 2014 رتبه تولید علم ایران چهل و یکمین کشور جهان بود که تا پایان مارس 2015 به رتبه پانزدهمین کشور در جهان نائل شده است.

وی گفت: در آمار شاخص سرمایه انسانی که مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر می کند جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 از میان 124 کشور جهان رتبه هشتادم را از آن خود کرد این در حالیست که در سال 2013 در رتبه نود و چهارم جهان قرار داشتیم.

وی تصریح کرد: از نظر فارغ التحصیلان رشته مهندسی ، تولید و ساخت نیز با 240 هزار فارغ التحصیل سالانه رتبه سوم جهان را بر عهده داریم.

وی افزود: رتبه رشد علمی کشور در منطقه در جایگاه نخست قرار دارد البته دیگر کشورها نیز رشد دارند اما رشد ما خوب است.

وزیر علوم گفت: سال قبل در کشور 20 آزمایشگاه مرکزی داشتیم که تلاش می کنیم با برنامه ریزیها آنرا به 80 آزمایشگاه برسانیم که ردیفهای بودجه ای آن نیز مشخص شده است.

وی درباره فضای دانشگاهها افزود: اواخر سال قبل بطور نسبی تحرکی را در دانشگاهها در زمینه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی،‌ کرسی آزاداندیشی و سخنرانی و مناظره شاهد بودیم البته انتظار داریم کرسیها بیشتر برگزار شود.

وی گفت: درباره سخنرانان در دانشگاهها نیز نباید از بیرون دخالتی صورت گیرد بلکه باید هیئت نظارت دانشگاه آنرا مدیریت کند.

وزیر  علوم ، تحقیقات و فنآوری اشاره ای به موضوع بورسیه ها کرد و گفت: در این بررسیها جلوی تحصیل 39 نفر گرفته شد و البته جمعی از افراد بورسیه گزینش نشده بودند و حدود 600 نفر نیز پذیرش از دانشگاهها پذیرش نگرفته بودند.

وی تأکید کرد: کسانی که جلوی بورس‌ آنها گرفته شد قرار بر این شد تا با هزینه خود تحصیل کنند چرا که دیوان محاسبات هشت مرتبه نامه به وزارت علوم ارسال کرد که تحصیل آنان به شکل بورسی ممکن نیست و طبق قانون باید خودشان هزینه را پرداخت کنند.

 رشد 20 درصدی بودجه آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در ادامه اظهارات خود در برنامه "نگاه یک" گفت: امسال بودجه آموزش عالی نسبت به پارسال به طور میانگین 20 درصد و بودجه های تحقیقاتی تا 28 درصد رشد داشته است اما کافی نیست.

محمد فرهادی درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی هم گفت: این ادغام به مصوبه شورای عالی اداری در 10 سال پیش باز می گردد اما تاکنون تعلل شده و این کار صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه شورای گسترش، ادغام دانشگاه علوم اقتصادی را در دانشگاه خوارزمی با چند شرط تصویب کرده است افزود: نخستین شرط این بود که دانشجویان موجود با همان عنوانی که پذیرفته شده بودند فارغ التحصیل شوند دوم اینکه دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در تهران می مانند و سوم اینکه دانشگاه علوم اقتصادی سه دانشکده داشت که همچنان ، آن سه دانشکده کار خود را ادامه می دهند.

فرهادی درباره لزوم جذب دانشجو در رشته های مورد نیاز کشور و بیکاری فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی گفت: مراکز رشد علوم انسانی تأسیس خواهند شد تا فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی بتوانند در آن مراکز فعالیت کنند و وارد بازار کار مناسب رشته های خود شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 54 درصد دانشجویان از رشته های علوم انسانی هستند، افزود: محدود کردن و کاهش میزان پذیرش داوطلبان در رشته های علوم انسانی از برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری است.

فرهادی گفت: اکنون 300 رشته علوم انسانی داریم.

وی درباره بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: بودجه آموزش عالی، متمرکز نیست و بودجه دانشگاه ها و پژوهشگاهها ، مستقل است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوری ادامه داد: بودجه های دانشگاه ها را نباید هزینه ای ببینیم بلکه سرمایه ای است یعنی نوعی سرمایه گذاری است.

فرهادی گفت: بودجه های کنونی، فقط یک سوم نیازهای دانشگاه ها را تأمین می کند و حداقل باید 2 و نیم تا 3 برابر شود.

وی افزود: البته دولت همه بودجه های دانشگاه را نباید پرداخت کند و اکنون هم اینگونه نیست و مردم بخشی از بودجه ها را می پردازند.

فرهادی با اشاره به اینکه بیش از 360 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی داریم گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است واژه "غیرانتفاعی" از این مؤسسات برداشته شود و تبدیل به مؤسسات غیردولتی شوند تا مردم بتوانند در این مؤسسات سرمایه گذاری کنند.

وی درباره ارائه خدمات به کارکنان وزارت علوم گفت: در چارچوب امکانات رفاهی و مصوباتی که دولت برای کارکنان دارد تسهیلاتی داده می شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
جناب آقای وزیر علوم، جنابعالی در بدو پذیرش مسئولیت خطیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید موکد داشتید، ایجاد فضای آرام و با نشاط علمی در دانشگاه‌ها از مهمترین مواردی است که دانشگاهیان باید بر آن اجماع داشته باشند. یکی از مهم ترین برنامه های حضرتعالی پرداختن به نشاط علمی عنوان شده بود. الان هفته هاست که دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی، چشم به مجموعۀ وزارت علوم دوخته و راه حل مشکلات خویش را در آنجا جستجو می کنند. نشاط علمی روزهاست که از این مجموعه رخت بر بسته و مجموعه تحت نظارت شما در بی تفاوتی کامل نسبت به نشاط و رشد علمی دانشجویان، خواست دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی را به سخره گرفته اند. دانشجویانی که دیگر نمی دانند با چه زبانی باید سخن بگویند تا صدایشان شنیده شود.
1
0
ناشناس
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
خبرگزاری دانشجوی عزیز، اوضاع دانشجویان علوم اقتصادی نگران کننده است. خواهشاً این موضوع رو پی گیری کنید شاید مورد رسیدگی قرار بگیرد. در دو روز گذشته یعنی روزهای دوم و سوم خرداد، باز هم این دانشگاه صحنۀ تجمع و اعتراض بود. اعتراضی که هرچند در رسانه ها بازتاب نیافت ولی برای والدین نگران این دانشجویان بسیار ناراحت کننده بود. این چه ادغامی است که وزارت علوم آنقدر بر آن پافشاری می کند؟ تا کی عمر و وقت دانشجویان ما باید اینگونه هدر برود. تا کی قرار است با اعصاب و زندگی این بچه ها بازی بشود؟
سبسیب
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
سیبسیبسیب
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار